مترجم آزاد

تحلیلی_اجتماعی

مترجم آزاد

تحلیلی_اجتماعی

آمار جدید از هزینه‌های امریکا پس از 11سپتامبر


محمد جواد رمضانی

براساس آمار منتشر شده توسط سایت national priorities  project ، که هفته قبل منتشر گردید آمریکا پس از 11سپتامبر ، 6/7 تریلیون دلار در بخش دفاعی و امنیت داخلی کرده است که از این مبلغ، 636میلیارد دلار مربوط به امنیت داخلی است.

براساس آمار این سایت، بودجه پنتاگون 2/6 تریلیارد دلار بوده است که از این 290میلیارد دلار در سال 2001 به 526 میلیارد دلار در سال 2011 (81%رشد) افزایش یافته است.

 

این آمار همچنین نشان می‌دهد که آمریکا در سال 2011، 19 میلیارد دلار برای تسلیحات اتمی هزینه می کند که نسبت به 12 میلیارد دلار در سال 2001، حدود 53% افزایش نشان می دهد در حالی که براساس معاهدات بین المللی این کشور موظف به نابودی تسلیحات اتمی خوداست و منتقدان علت افزایش بودجه این تسلیحات علی‌رغم آنکه چنین تسلیحاتی در جنگ با تروریسم به هیچ وجه کارایی ندارد را مورد سوال قرار می‌دهد.

هزینه جنگ عراق و افغانستان براساس این آمار 26/1تریلیون دلار بوده و هزینه های امنیتی در آمریکا شامل شنود مکالمات و رد گیری اینترنتی و استخدام های گسترده در این زمینه ها از 16 میلیارد دلار در سال 2001با 301% افزایش به 69 میلیاردئ دلار در سال 2011رسیده است.

(جالب است که بخشی از بودجه تسلیحات اتمی آمریکا مربوط به اقداماتی است که توسط وزارت نیرو در آن کشور در حوزه تسلیحات اتمی انجام می گیرد )

آمار مذکور نشان می‌دهد که پنتاگون ظرف 10سال 700 میلیارد دلار را در مسیر تحقیق و توسعه هدر داده بدون آنکه دستاورد خوبی داشته باشد (نظر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکاست)

این آمار اضافه می کند که آمریکا پس از خروج نیروهایش از عراق، سالانه  50میلیارد دلار برای تامین نیروهای بااصطلاح غیر نظامی باقیمانده درآن کشور هزینه خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی اکونومیست آمریکا با هزینه های سربار ناشی از 2/91% بدهی های ملی آمریکا ناشی از جنگ افروزیهای آمریکا از اوایل قرن بیستم می باشد که فقط سود بانکی این بدهی‌ها، حدود 206 میلیارد دلار است.

براساس آمار منتشر شده توسط ژورنال بهداشت عمومی آمریکا (American jornal  of  public  hwallt ) سالانه 45هزار نفر در آمریکا بدلیل مسائل ناشی از فقدان بیمه تامین اجتماعی می میرند.

این آمار براساس تحقیق موسسه دانشگاهی  هاروارد ویک موسسه بهداشتی، تهیه شده و براساس آن علیرغم پیشرفتهای دانش پزشکی ، بسیاری از مردم امریکا امکان مراجعه به پزشک وتامین هزینه درمانی را ندارند منتقدان آمریکایی می گویند در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر نوعی بیمه ارزان تامین اجتماعی رایج است اما مردم آمریکا به دلیل نداشتن بیمه کشته می شوند.

(منبع: سایت دانشگاه هاروارد . توجه فرمایید این مطالعه در سپتامبر 2009 منتشر شده است)

به نوشته مجله اکونومیست ؛ برنامه تامین اجتماعی کنونی اوباما که مدتها جنجال زیادی در آمریکا ایجاد کرده است برای تامین بودجه خود طی 75 سال اینده به کمتر از 3دهم تولید خالص داخلی آمریکا یا 20% افزایش بودجه نظامی امریکا طی 10 سال گذشته نیاز دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد